ΑΡΧΕΙΟ

Εμφάνιση περισσότερων

Η οδική χάραξη στο Κεφαλόβρυσο

Στα παλιά χρόνια η συγκοινωνία της πόλης με τα χωριά αποτελούσε μια περιπέτεια, μια πρόκληση. Αυτό συνέβαινε και με την οδική σύνδεση του Κεφαλόβρυσου με τα Τρίκαλα. Δρόμος αμαξιτός και ολοκληρωμένος δεν υπήρχε. 

Το αυτοκίνητο που είχε κάνει δειλά-δειλά την εμφάνιση του στον αστικό ιστό στα μέσα της δεύτερης δεκαετίας του εικοστού αιώνα, ξεκινούσε από τα Τρίκαλα μέσω ορισμένων ασφαλτοστρώσεων της εταιρείας ''Αμάγκ''* και συνέχιζε σε χωραφόδρομους με αρκετές λακούβες καταλήγοντας ή μάλλον διασχίζοντας το χωριό μας, το τότε Μέρτσι, άλλοτε μέσα στη σκόνη και άλλοτε μέσα στις λάσπες. Η συγκεκριμένη οδική χάραξη κατέληγε στην Καλαμπάκα. Τον χειμώνα όμως αυτού του είδους η ένωση πολλές φορές διακόπτονταν λόγω των πλημμυρών των ποταμών και των χειμάρρων (ιδιαίτερη γεωλογία της περιοχής, βλέπε εδώ), παγετών ή χιονιών, καθώς και από τους βάλτους, οι οποίοι μετατρέπονταν σε παγίδες για τα λίγα αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν. Τότε στις περιπτώσεις αυτές, την διαδρομή αναλάμβαναν εξ 'ολοκλήρου τα διάφορα κάρα (και αυτά με προσοχή καθώς αρκετοί ήταν οι τραυματισμοί από πτώσεις) και φυσικά τα γαϊδουράκια. Επίσης υπήρχαν συχνά και τα φαινόμενα πεζοπορίας.

Αργότερα, στη

δεκαετία του '60 τα αυτοκίνητα έγιναν περισσότερα και οι συγκοινωνίες πύκνωσαν μέσω και της συστάσεως του αστικού κτελ καθώς χαράχτηκαν νέοι και ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι ενώ οι νάρκες και οι οβίδες (κατάλοιπα του β' παγκοσμίου πολέμου) αποτελούσαν παρελθόν, αφού πλήθος αυτών εξουδετερώθηκαν και απομακρύνθηκαν. Μάλιστα δεν ήταν λίγες οι φορές που οι χωριανοί βοήθησαν εθελοντικά σε αυτές τις εργασίες.

Ακόμα δεν θα πρέπει να παραλείψουμε στο θέμα της οδικής χάραξης και σύνδεσης, και την εκτεταμένη χρήση του ποδηλάτου (κυρίως μετά το 1950) το οποίο για συγκεκριμένους και ευνόητους λόγους, αγαπήθηκε και καθιερώθηκε αποτελώντας κομμάτι κουλτούρας ενός ολόκληρου πληθυσμού. 

Τέλος, στις σημερινές ημέρες σε ολόκληρη την περιοχή μας το κύριο θέμα δεν είναι τόσο η χάραξη αλλά ζητήματα οδικής ασφάλειας τόσο μέσα στον οικισμό όσο και σε κεντρικά σημεία εκτός αυτού, όπως στον περιφερειακό κόμβο.


*Αμαγκ (AMAG: American Mission for Aid to Greece): Η Αμερικανική Αποστολή για τη Βοήθεια στην Ελλάδα, που είχε τη γενική ευθύνη για τη διαχείριση της αμερικανικής βοήθειας (1947-1960).


Βοηθητικές πηγές έρευνας:

Προφορικές αφηγήσεις

Γενέθλιος Τόπος: Διπόταμος-Λέστινο - Ρούλα Σακελλαρίου

Αρχείο Δήμου Τρικκαίων - Σ.Α. Μπακοβασίλης

Αρχείο Ριζοσπάστη

Aρχείο Βιβλιοθήκης Προέδρου Χάρυ Τρούμαν